Pokud skutečně přemýšlíte o nějaké půjčce, nabídka je opravdu veliká a je potřeba se hlavně zajímat o to, za jakou cenu a za jakých podmínek si půjčujete. Jsou ale lidé, které vidina rychle vyřízených půjček bez pevně stanovených podmínek zlákají natolik, že se ani nezajímají o smluvní podmínky. Reklama zkrátka nabízí spoustu výhod, tak kdo by odolal? Často se pak stává, že si vlastně lidé pořídí úvěr, který je nesplatitelný. Někdy vyvolávají reklamy na úvěry dojem, že peníze je snadné získat a podceňují negativní dopady zadlužování.
Důkazem je i to, že je téměř pět milionů běžících exekucí, které vznikly dříve, často nemravným či neodpovědným jednáním věřitelů.
Ale vyřeší tento problém zákaz reklamy v televizi, rádiu, tisku nebo na online reklamách? Někteří se obávají, že zákaz reklamy paradoxně může situaci zhoršit, protože těm nejzranitelnějším znemožní orientaci na trhu. Chyběl by pak podklad pro srovnání dobrých a špatných podmínek úvěru.
A ti méně finančně gramotní nepochopí, co se jim vlastně snaží nabídnout.
Koncem roku 2016 vešel v platnost nový zákon o spotřebitelském úvěru, který má za cíl zpřehlednit trh těchto nabídek. Nebankovní úvěrové společnosti nyní spadají místo České obchodní inspekce pod dohled České národní banky. A také si musí pořídit od centrální banky licenci. Podmínky jejího získání jsou nastaveny poměrně přísně, taková společnost musí mít také předem určenou výši základního kapitálu. Zákon dál zpřísnil požadavky na prověřování žadatelů o půjčky, jestli budou mít na splácení, snížil sankce a obecně přinesl větší ochranu spotřebitele.
Někteří tvrdí, že si úvěry neberou na základě reklamy, ale podle vlastního úsudku a tak nastává rozkol, zda tedy reklamu skutečně navrhnout zrušit, nebo nechat. Přeci nechceme, aby žadatelé byli hnáni do náručí lichvářů.